Starter Joga -poznaj asany czyli pozycje jogi

dod.: 2015-03-01, 18:05

Poszukaj Starter Jogi w zajęciach na naszej stronie. Tam znajdziesz cały grafik. Postawy jogi – asany wpływają na nasze organizmy w różny sposób. Niektóre z asan są dynamiczne i wzmacniające a inne wyciszające i przywracające zdrowie. Poznaj asany i zwróć uwagę jak na nie reagujesz: fizycznie, mentalnie i emocjonalnie.

Asany stojące

Jeżeli dopiero zaczynasz praktykę pozycji to asany stojące są znakomitym zapoczątkowaniem jogi. Ćwiczenia te są podstawą wszystkich pozostałych postaw. Asany stojące wzmacniają nogi i budują mocną, stabilną podstawę choć wymagają pewnej dozy determinacji i siły woli; zwiększają wytrzymałość i wzmacniają całe ciało a przede wszystkim kręgosłup. Praktykujemy je w celu pobudzenia energii i ogólnego ożywienia.

 Balanse

Balanse występują w różnych formach: siedzących, stojących, odwróconych. Wymagają skoncentrowanej uwagi i rozwijają koordynację. W pozycjach stajemy się wyciszeni i spokojni, koncentrując się na relaksowaniu całego ciała i oddychając miękko. Umysł oczyszcza się i rozwija się przejrzystość myślenia. Balanse również oddziałują na stan emocjonalny przynosząc wewnętrzną ciszę i poczucie "ześrodkowania”.

 Skłony do przodu

Gdy zginamy się do przodu czy w dół głowa jest ochładzana a umysł wyciszany. Pozycje te są zalecane w przypadkach bólu głowy, niepokoju lub stresu. Wypoczywanie w skłonach do przodu wycofuje uwagę do wewnątrz i pozwala umysłowi odprężyć się. Tylna strona ciała wydłuża się rozwijając poczucie „otwarcia” i elastyczności w plecach i tyłach nóg. Oddychamy głęboko i wchodzimy w przestrzeń spokoju.

 Asany regenerujące w leżeniu

Kiedy leżymy na plecach w asanach dajemy ciału czas na odbudowanie energetyczne a umysłowi pozwalamy wypocząć. Pozycje leżące dają możliwość specyficznego otwierania ciała i stwarzają doskonałe warunki odnowy zarówno ciała jak i umysłu. Oddychamy głęboko i pozwalamy oddechowi wypełniać całe ciało.

Skręty

Pozycje skrętne oczyszczają wszystkie systemy ciała, odblokowują system nerwowy i stymulują cyrkulację krwi, uwalniają napięcia z mięśni i stawów a strach, niepokój i złość po prostu "wyciskają”, wyrzucając je na zewnątrz. Praktykujemy je gdy potrzebujemy fizycznego, emocjonalnego czy mentalnego oczyszczenia albo też uwolnienia ducha!

Wygięcia do tyłu

Asany te odświeżają umysł i ciało a także uaktywniają ośrodki energii stymulując przepływ prany przez cały organizm; pomagają pokonać strach i depresję aktywując system nerwowy, co oczyszcza i regeneruje całe ciało. Wgięcia do tyłu zapobiegają nieharmonijnej sylwetce oraz garbieniu się a także efektom upływu lat.

 Pozycje odwrócone

Asany te to dobrodziejstwo zdrowotne dla całego organizmu: zapobiegają blokom w systemie krwionośnym, stymulują mózg dostarczając więcej tlenu, odświeżają, inspirują i zachęcają do odkrywania nowego życia.

Relaksacyjne

Relaksacja to najlepsze ubezpieczenie na życie. W dobie chorób cywilizacyjnych naprawdę opłaca się kultywować sztukę relaksu czyli doskonałego wypoczynku. Savasana (klasyczna pozycja relaksowa) zapobiega stresowi i chorobom oraz uczy jak być bardziej obecnym w chwili teraźniejszej.

powrót